Vandaag plantten leerlingen van de Juliana van Stolbergschool in Hoogeveen, samen met IVN-vrijwilligers, hun eigen Tiny Forest; een groene oase ter grootte van een tennisbaan. Waar bomen groeien, insecten zoemen en egels kunnen schuilen. Een plek waar kinderen leren over de natuur en les krijgen in het buitenlokaal. Ook zorgt het minibos voor meer biodiversiteit in de wijk en gaat het hittestress en wateroverlast tegen. Wethouder Mark Tuit gaf het startsein voor de plantdag door samen met een leerling het eerste boompje te planten.
“Als gemeente Hoogeveen vinden we een groene leefomgeving belangrijk. Het maakt ons gezonder en het is ook nog eens goed voor de biodiversiteit. Hoe mooi is het dan om een Tiny Forest bij deze school te planten. Want de leerlingen hebben dan het mooiste leslokaal dat er is: de natuur,” aldus Tuit. Dat is ook de visie van IVN: een natuurrijke schoolomgeving is een plek waar álle kinderen zich gezond kunnen ontwikkelen en kennis en vaardigheden opdoen om bij te dragen aan een planeet die bruist van het leven.
Natuurrijke school
Contact met natuur maakt kinderen creatiever, gezonder en socialer. Het draagt bij aan verhoogde concentratie, betere leerprestaties én het stimuleert een positieve houding ten opzichte van natuur. In Drenthe zetten we dan ook in op het verrijken van de schoolomgeving. Dat kan in het groot, door het hele plein aan te pakken en leerkrachten te trainen in het geven van buitenlessen. Via de Schoolpleinen Revolutie hebben we op deze manier al 30 pleinen omgetoverd en we hopen daar de komende jaren mee door te kunnen gaan. Of eerst in het klein, met bijvoorbeeld moestuinen of eetbaar groen. Of dus door het planten van een Tiny Forest; een bos dat leerlingen zelf planten, zien groeien en waarin ze les kunnen krijgen over de natuur. We zijn blij dat VolkerWessels ons hierbij ondersteunt en deze Tiny Forest mogelijk heeft gemaakt. Geen wereld in vakjes
Het verrijken van de schoolomgeving gaat overigens niet alleen om vergroenen en om natuurlessen. Het gaat ook om het creëren van een omgeving die soms verandert, waar je kunt klimmen, vallen en opstaan. Waar je verschillende kleuren, vormen en materialen hebt. Zodat je deze omgeving ook breed kunt inzetten en allerlei vakken kunt combineren: taal, rekenen, gym, wereldoriëntatie en cultuur. Want hoewel wij als volwassenen van alles graag letterlijk in vakken indelen, is dat natuurlijk niet hoe de wereld werkt. En hoe kinderen de wereld ervaren; zij zien deze nog als een groot avontuurlijk geheel waar ze nieuwsgierig naar zijn. Die nieuwsgierigheid en brede blik willen we vasthouden!
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.